KASİSLER STANDART DIŞI

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Antalya Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

05 Haziran 2008

Her geçen gün trafiğe çıkan araç sayısı artmaktadır. Şehir içinde yaşanan trafik sıkışıklığına aynı zamanda hızlı giden araçların yarattığı problemler de eklendi.

Her geçen gün trafiğe çıkan araç sayısı artmaktadır. Şehir içinde yaşanan trafik sıkışıklığına aynı zamanda hızlı giden araçların yarattığı problemler de eklendi. Antalya ili ve çevre ilçelerinde son zamanlarda giderek artan standart dışı 30 - 40 cm genişlikte, 15-20 cm. yükseklikte kasisler yapılmaktadır. Özellikle  şehir içinden geçen yollar (bulvar, cadde ve sokaklar) üzerinde tesis edilen standart dışı hız kesici engeller (kasisler), araçlara sonuçları bakımından faydadan çok zarar getirmektedir.   
    Mühendislik hizmetlerine dayanmadan uygulanan hız kesici amaçlı fiziki engeller (kasis - tümsek) trafik güvenliği ve taşıt tekniği yönünden son derece tehlikeli bir durum yaratmaktadır. Diğer taraftan bu uygulamanın yaygınlaşmasıyla fiziki engel bulunmayan kesimlerde sürücülerin işaret levhalarındaki hız sınırlarına uymamaları gibi bir alışkanlık oluşmaktadır. Tümsekler, ülkemizde akla gelen ilk hız kesici türü olmasına rağmen birçok gelişmiş ülkede en son düşünülen bir uygulama şekli olarak görülmektedir.
Hız kesici kasislerin konulmasındaki amaç, şehir içindeki bazı yol bölümlerinde (okul, çocuk bahçesi, spor ve konut alanları gibi yayaların yoğun olduğu yerlerde), trafik hızının şehir içi azami hız sınırlarının da altında olması istenildiğinde; TS 6283 standartlarına uygun olarak tesis edilmiş hız kontrol edici tümseklerin kullanılmasıdır. TS 6283 standartlarına göre, tümseklerin genişliği araçların dingil mesafelerine bağlı olarak 3.6 metre ile 3.8 metre, yol sathından yüksekliği 7.5 cm ile  10 cm. ve yol kaplama malzemesi ile aynı cinsten olmalıdır.

     Ulaştırma Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün 24.12.2007 tarihli 2007/115 sayılı genelgesi ile, Şehir içi yollarda tesis edilecek hız kesicilerin (kasislerin), konu ile ilgili "Yol Sathı Hız Kontrol Elemanları - Tümsekler (Kasisler)" başlıklı TS 6283 standardında belirtilen esaslar dahilinde ve bu standartta belirtilen kesimlerde tesis edilmesi gerekmektedir.

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün bakım ağındaki yollar ile şehir içi olmakla birlikte daha hızlı ve yoğun bir trafiğe sahip olan bulvar, ana cadde ve benzeri birinci derecedeki yollarda yapılmaması, bu kesimlerde yapılan kasisler ile söz konusu standart esasları dahilinde yapılmayan tüm kasislerin kaldırılması belirlenmiş ve tüm Valilikler ve İç İşleri Bakanlığına dağıtımı yapılmıştır.
    Görülüyor ki Antalya şehir içi ve civar ilçelerinde uygulanmakta olan kasisler, belirlenen standartlara uymamakta, tesis edildiği yerlerin büyük bir çoğunluğu hızlı ve yoğun trafiği olan bulvar, ana cadde ve benzeri birinci deredeki yollarda olmakta, dolayısıyla amacının dışına çıkan, hiçbir mühendislik hizmetlerine dayanılmadan yapılmış tesisler olarak görülmektedir.  
    Yapılan bu standart dışı hız kesiciler, gerek standart ölçülerde ve uygun malzemelerden yapılmamış olması, gerekse uygun yerlere konulmaması sebebiyle taşıtların bu kasisler üzerinden geçmeleri esnasında (özellikle şehir içlerine yapılan alttan geçişli kavşaklarla artırılan şehir içi hızı sebebiyle yüksek hızlı geçişlerde) araçların süspansiyon sistemlerinin arızalanmalarına, dolayısıyla sert vuruntulardan kaynaklanan alt takım, ön düzen ve gövde üzerinde arızalara sebep olmaktadır. Odamız tarafından standart dışı bu kasisler sebebiyle taşıtların alt takım, ön düzen ve gövde etkilenmeleri hususunda detaylı bir tespit yapılamamıştır. Bu tespitler yetkili servislerle koordineli olarak gerçekleştirilecek bir çalışmayla mümkün olacaktır. Şubemiz önümüzdeki günlerde standart dışı kasislerin yarattığı olumsuz etkileri de sayısal veriler halinde kamuoyu ile paylaşacaktır.

Mustafa Karaman
MMO Şube Başkanı
05/06/2008