ODAMIZ, TBMM İÇİŞLERİ KOMİSYONU VE MİLLETVEKİLLERİNE BİR MEKTUP GÖNDERDİ.

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.

Odamız Yönetim Kurulu Başkanı Emin KORAMAZ, TBMM Gündeminde Bulunan, "2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"na İlişkin, TBMM İçişleri Komisyonu ve Milletvekillerine Bir Mektup Gönderdi.

Bilindiği üzere 933 Sıra Nolu, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu‘nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı TBMM gündemindedir.

MMO Yönetim Kurulu Başkanı Emin KORAMAZ, TBMM İçişleri Komisyonu ve Milletvekillerine dün gönderdiği mektupta, söz konusu Kanun Tasarısının genel gerekçe bölümünde belirtilen, "20 yıldır yürürlükte bulunan 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu‘nda ülkemizin şartları, günün ihtiyaçları, gelişen teknoloji, sürücü ve personel sayısı ile uygulamada görülen eksik ve sorunların giderilmesi gerektiği" düşüncesini paylaştıklarını belirterek şöyle devam etti:

"Ancak Odamız komisyonları tarafından yapılan değerlendirmelerde, Tasarının uzmanlık ve çalışma alanımız kapsamındaki teknik konularda eksiklik içerdiği tespit edilmiştir. Eksikliklerin giderilerek bütünlüklü bir Kanun‘un oluşumu amacına yönelik olarak Kanun Tasarısı‘na ilişkin önerilerimizi destekleyerek TBMM gündemine taşıyacağınız inancıyla söz konusu görüş ve önerileri gerekçeleriyle birlikte bilgilerinize arz eder, göstereceğiniz duyarlılık için şimdiden teşekkür ederiz."

MMO Başkanının Milletvekillerine gönderdiği değişiklik önerileri aşağıda basın yayın kuruluşları ve kamuoyunun bilgisine sunulmaktadır.

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI‘NIN 
933 SIRA NO VE 2918 SAYILI KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU‘NDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI‘NA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ

 

Mevcut Tasarıda Değişiklik Önerileri

Değişiklik Önerisi 1: Kanun Tasarısının 1. maddesinde 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3. maddesinde tanım değişiklikleri ve ek tanımlar getiren bu maddeye aşağıdaki tanımların eklenerek tasarının 1. maddesinin 1. fıkrasının aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmesi ve Tırmanma Şeritli Karayolu tanımından sonra gelmek üzere "LPG / CNG Yakıt Sistemli Motorlu Taşıt", "Otogaz Bayii" tanımlarının aşağıdaki şekliyle eklenmesi önerilmektedir.

13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde yer alan "Erişme kontrollü karayolu (otoyol-ekspresyol)", "Anayol", "Tali yol", "Ayırıcı", "Otomobil", "Minibüs", "Otobüs", "Özel amaçlı taşıt", "Motorlu bisiklet", "İş makineleri", ve "Geçiş hakkı" tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye "Taksi", "Tarım veya orman traktörleri", "Dönel kavşak", "Kontrolsüz kavşak", "Tırmanma şeritli karayolu", "LPG / CNG Yakıt Sistemli Motorlu Taşıt", "Otogaz Bayii:" tanımları eklenmiştir.

"LPG / CNG Yakıt Sistemli Motorlu Taşıt": Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (LPG) ve Sıkıştırılmış Doğal Gaz (CNG) alternatif olarak kullanılmak üzere yakıt sisteminde münferit veya seri olarak dönüşümü gerçekleştirilmiş motorlu araçtır."

Gerekçe: Tasarının genel gerekçe bölümünde de belirtildiği üzere yaklaşık 20 yıldır yürürlükte bulunan 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununun ülkemizin şartlarına, günün ihtiyaçlarına, gelişen teknolojiye bağlı araçlarda alternatif uygulamalarını da kapsayacak şekilde düzenlenmesinde toplumun can, mal ve çevre güvenliği açısından yarar görülmektedir.

Özellikle 1995 yılından bugüne gerek ekonomik olması gerekse hava kalitesinin korunmasına olumlu etkileri nedeniyle LPG Yakıt Sistemli Motorlu Taşıtların kullanımlarında önemli artış meydana gelmiştir.

Bugün ülkemizde mevcut motorlu taşıtların yaklaşık yüzde 15‘ini oluşturan 1.500.000 aracın LPG Yakıt Sistemli olduğu bilinmektedir.

Kanunun Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonunun 1958 Cenevre Anlaşması çerçevesinde yayımlanan LPG dönüşümlerinde ECE-R67 Regülasyonunda, CNG dönüşümlerinde ise CNG ile ilgili Regülasyonda belirtilen emniyet ve teknik esasları içine alan AB Teknik Mevzuatıyla uyumlaştırılması amacıyla bu tanımın eklenmesi öngörülmektedir.

"Otogaz Bayii : Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (LPG) ve/veya Sıkıştırılmış Doğal Gaz (CNG) Otogaz İstasyonları işleten gerçek veya tüzel kişi."

Gerekçe: Gerekçe 1 a‘da belirtilen gelişmeler sonucunda şu anda piyasada yılda ortalama 4 milyon ton tüketilen LPG‘nin yüzde 37‘sinin "Otogaz" adıyla motorlu taşıtlarda kullanıldığı ve bu bayilerin sayısının yaklaşık 4000 olduğu bilinmektedir. Önümüzdeki yıllarda sıkıştırılmış doğal gaz kullanımında olası artışlara bağlı otogaz istasyonlarının CNG ikmali de yapacağı bilinmektedir.

Otogaz bayilerinin Otogaz ikmalini yapabileceği motorlu taşıtların güvenli kullanımına ilişkin düzenleme gereksinimi nedeniyle kanunun bu maddesinde öneri ek tanıma yer verilmiştir.

Değişiklik Önerisi 2: Tasarının 2. Maddesi İle 2918 Sayılı Kanunun 4. maddesinin ikinci paragrafının aşağıdaki şekilde değiştirilerek tasarının 4. maddesinin yeniden düzenlenmesi önerilmektedir.

"Karayolları Trafik Güvenliği Kurulu, İçişleri Bakanının; görevlendirilmesi halinde İçişleri bakanlığı Müşteşarının başkanlığında Adalet, İçişleri, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Ulaştırma, Sanayi ve Ticaret, Çevre ve Orman Bakanlıklarının Müsteşarları veya ilgili Genel Müdürler, Devlet Planlama Teşkilatı Müşteşarlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Türk Standartları Enstitüsü Başkanlığı, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği, nüfusu 2.000.0000‘u geçen Büyükşehir Belediyelerinin temsilcileri, Trafik Hizmetleri Başkanı, trafikle ilgili üniversitelerin, vakıfların, derneklerin ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kurulaşlarından İçişleri Bakanlığınca belirlenecek birer temsilciden oluşur. Üniversite vakıf dernek ve meslek kuruluşu temsilcilerinin sayışı beşi geçemez"

Gerekçe 2: Tasarıda yapılan düzenleme ile Karayolları Trafik Güvenliği Kurumuna Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün birer temsilcisi ile Büyükşehir Belediye Temsilcilerinin ve Trafik Uygulama ve Denetleme Dairesi Başkanının Katılımına imkan sağlanmıştır. Ayrıca ülkemizde bu konuda çalışan birçok kamu ve kamu kurumu niteliğinde kuruluş ve sivil toplum örgütü (Dernek, meslek odası vb.) vardır. "Trafik Güvenliği" gibi ülkemiz ve toplumun bütününü ilgilendiren bir konuda bilimsel ve teknik gelişmelerin gecikmeksizin uygulamaya yansıtılabilmesi gerekmektedir. Trafik Güvenliğinin Mühendislik hizmeti ile sağlanacağı düşünülerek 2918 sayılı Kanunda yer alan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği‘nin Karayolları Trafik Güvenliği Kurulundan çıkarılmaması gerektiği düşünülmektedir. Değişiklik bu amaca yönelik olarak önerilmektedir.

Değişiklik Önerisi 3: Kanun Tasarısının 32 maddesiyle yapılan düzenleme ile mevcut 2918 sayılı Karayolları Trafik Yasasının 83. maddesinin 3. fıkrasının aşağıdaki şekilde değiştirilmesi önerilmektedir.

Yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarının tespiti ve kusur değerlendirme işlemleri, Türkiye Sigorta Reasürans Şirketler Birliği veya yetki vereceği gerçek veya tüzel kişiler tarafından yerine getirilir. Bu görevin yerine getirilmesi için, Birlik nezdinde, Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü ile İçişleri Bakanlığından en az daire başkanı seviyesinde birer üye ile Birliği temsilen en az genel sekreter yardımcısı seviyesinde bir üyeden oluşan bir yönetim komitesi oluşturulur. Trafik kazalarının tespiti ve kusur değerlendirme işlemlerini yapacak olan kişilerin TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından mesleki yeterliliği belgelendirilmiş Makina Mühendisi olması şarttır.

Kazaya karışan taraflar arasında düzenlenecek tutanaklar veya formlar da, kaza tespit tutanağı yerine geçer ve bunların değerlendirilmesi kazaya karışan araçların bağlı olduğu sigorta kuruluşlarınca yapılır. Bu kişiler veya trafik zabıtası kaza yerinde iz ve delil toplayabilirler ve sürücülerin alkol durumunu teknik cihazla tespit edebilirler.

Ancak gecikmenin mahsurlu olduğu veya Kazaya karışan sürücülerin kendi aralarında anlaşamamaları ve tutanak düzenlemekten kaçınmaları halinde, kazaya ilişkin tutanak trafik zabıtasınca, trafik zabıtasının bulunmaması halinde genel zabıta tarafından düzenlenir. Bu tip kazarlarda fiilin başka bir suç oluşturmaması halinde adli kovuşturma yapılmaz. Kazalarda ilgili tespit edilen bilgiler derlenerek istatistiki dökümler halinde sorumluluk bölgelerine göre Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığına veya Jandarma Genel Komutanlığına bildirilir. Bu madde hükmünün uygulanmasına ilişkin esas ve usuller yönetmelikle düzenlenir.

Gerekçe 3: Trafik kazalarının tespiti ve kusur değerlendirme işlemlerinin uzmanlık alanı kapsamında ve Trafik kazalarının rekonstrüksiyonu konusunda mesleki eğitim almış ve mesleki yeterlilikleri ilgili meslek odasınca belgelendirilmiş Makina Mühendislerince yapılması, Mahkemelerin maddi gerçeklere bilimsel ve objektif ulaşma zemini yaratacaktır. Bu nedenle anılan değişiklik önerilmektedir.

Mevcut Tasarıya Ek Öneri

Değişiklik Önerisi 4: Tasarının 6. Maddesi ile yapılan düzenlemede 2918 Sayılı Kanunun 10. maddesinin b bendinde yer alan "Belediyenin Diğer görev ve yetkilileri" bölümündeki görev ve yetkiler arasına aşağıdaki cümlenin 12. fıkra olarak eklenmesi önerilmektedir.

"12: Otogaz bayilerinin, yakıt sistemi dönüşümlerini Motorlu Araç Trafik Tescil Belgesine kayıt ettirmiş olan, TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) Makina Mühendisleri Odasınca düzenlenen Montaj Tesbit Raporu ve Gaz Sızdırmazlık Raporu bulunan LPG / CNG Yakıt Sistemli Motorlu Taşıtlara gaz ikmalini yapmalarına yönelik gerekli tedbirleri almak, aldırmak ve denetlemek. Bu madde hükümlerine aykırı hareket eden Otogaz Bayileri 2.571 YTL para cezası ile cezalandırılır."

Gerekçe 4: Yapılan ek düzenleme ile ülkemizde resmi kayıtlara göre yaklaşık 1 milyon civarında bulunan ancak Trafik Tescil Belgesine yakıt sistemi dönüşümlerini işletmeyen motorlu taşıtlarla birlikte yaklaşık 1,5 milyon civarında olduğu öngörülen başta LPG‘li araçların ve gelecekte kullanımında artış beklenen CNG‘li araçların ilgili teknik mevzuat ve güvenlik kurallarına uygun dönüşümlerinin sağlanarak kayıt altına alınması ve bu niteliklere sahip olmayan mevcut araçların iyileştirilmesinin gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır.

Böylece son günlerde basın ve kamuoyuna yansıyan LPG‘li araçların neden olduğu can alıcı kazaların önlenmesi amacıyla denetim zincirinin tamamlanması amaçlanmıştır. Ticari kaygılarla Otogaz İstasyonlarına gelen her araca "Ben LPG / CNG satarım, sonrasını bilmem" anlayışının önünün kesilmesi ve bu konuda denetim mekanizmalarının artırılması hedeflenmiştir.

Öneri Maddede ayrıca Tescil Belgesiz, Montaj ve Sızdırmazlık Raporu bulunmayan araçlara LPG / CNG ikmali ihlallerinin önlenmesi için Cezai Mueyyide getirilmiştir.