TMMOB,KOSGEB GENEL KURULUNDA KAPSAMLI ÖNERİLER SUNDU

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.

Bugün (14.05.2009) Ankara’da KOSGEB binasında başlayan KOSGEB Genel Kurulunda, TMMOB ve bağlı Odaları adına Genel Kurula kapsamlı öneriler sunuldu.

 

Genel Kurulda temsil edilen TMMOB, Elektrik Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Kimya Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Metalurji Mühendisleri Odası ve Mimarlar Odası adına Ali Ekber ÇAKAR tarafından sunulan öneriler aşağıdadır.

  

KOSGEB GENEL KURULUNA YÖNELİK TMMOB VE BAĞLI ODALARININ GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ

Küçük ve orta ölçekli sanayi işletmelerinin (KOBİ) geliştirilmesi ve desteklenmesi amacıyla kurulan KOSGEB‘in, değişen ekonomik koşullar ile küreselleşmenin dünya ve Türkiye boyutundaki sorunları nedeniyle yeniden yapılanma zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Bu amaçla başlatılan çalışmalar tamamlanmış ve KOSGEB‘in uygulama süreci başlamıştır.

•·        KOSGEB‘in KOBİ‘lere ilişkin sanayi envanteri çalışması, ayrıntılı ve güncel bir biçimde çıkarılmalı ve bir sanayi politikasına esas olacak yöntemle değerlendirilmelidir. Envanter organize sanayi bölgeleri içinde ve küçük sanayi siteleri bünyesinde yer alan tüm imalat KOBİ‘lerini kapsamalıdır. Araştırma sektör bazında ve bölgesel kümelenmeleri esas alacak veri ve göstergeleri içermelidir. Yapılacak envanter çalışmasında;

•     Üretim, yatırım, pazarlama ve satış bilgileri

•     Ürün ve hammaddelere ilişkin bilgiler

•     Kullanılan enerji, istihdam edilen işçi ve mühendis sayıları (niteliklerine göre)

•     Malzeme tedariki, stoklama, ihracat ve ana firmaya ilişkin bilgileri

•     Ar-Ge ve inovasyona ilişkin görüşler ve yapılan çalışmalar

•     Küresel ekonomik krize ilişkin görüşler ve firmaların bu krizle birlikte derinleşen sorunları yer almalıdır.

•·        KOSGEB‘in yapacağı envanter çalışması, kriz öncesi ve kriz sürecindeki gelişmelere ışık tutacak ve darboğazın hangi boyutta olduğunu ortaya çıkaracaktır. Bu değerlendirmelere TMMOB ve Bağlı Odaları‘nın da katkıda bulunması mümkün görünmektedir.

•     KOSGEB destekleri arasında yer alan pek çok konu yeniden ele alınmalı ve KOBİ‘lerin sektörel ve bölgesel gruplandırılmasına göre farklılaştırılmalıdır. İmalatçı KOBİ‘lerde makina imalat sanayi başta olmak üzere, bölgesel yapılanma detaylarına göre teşvikler belirlenmelidir.

•     Pazar araştırmaları; standart pazar araştırmaları yerine, öncelikle bölgesel, ulusal, uluslar arası düzeyde yapılmalıdır. Buna göre KOBİ firmalarının ihracatı, ayrıntılı bir biçimde ürün gamını geliştirmeye yönelik olmalıdır. İhracatı geliştirme desteklerinde, destek üst limitleri ve kapsamı sektörel bazda ve firma niteliğine göre saptanmalıdır. Bölgenin gelişmişlik düzeyi de destek de önemli kıstaslardan biri olmalıdır.

•     Danışmanlık desteği KOBİ‘ler için büyük önem taşımaktadır. İşletmelerin yatırım, yönlendirme, üretim ve kapasite kullanımını geliştirme, kalite verimliliklerini artırma, yönetim, planlama, teknoloji geliştirme gibi konularında bu destek birinci derecede ele alınmalıdır. Ar-Ge yönetimi ve inovasyon çalışmaları özellikle orta ölçekteki firmaların temel sorunları arasındadır. Bu bağlamda KOSGEB, KOBİ‘lere destek sağlarken üniversiteler, meslek odaları, TÜBİTAK ile işbirliği yapmalıdır. Danışmanlık desteğinin seminer ve eğitim programları ile bütünleştirilmesi, KOBİ‘lere sağlanacak yararı daha verimli hale getirecektir. Destek üst limitleri ve destekleme oranları, sektörel ve bölgesel bazda olmalıdır. Desteklenme sürecinin her aşamasında, firmalarla geri besleme mekanizması kurulmalıdır.

•     Yeni girişimci desteği, yeni firmalar ve girişimcilere yönelik bir destek olup özellikle inovatif çalışmalarda daha yararlı olmaktadır. Finansman desteği, yatırımın boyutuyla ilgili olup sektördeki ürün katma değerinin artışına uygun bir oranda verilmelidir. İş Geliştirme Merkezleri daha hızlı, boyutlu ve KOBİ‘lerin gruplandırma yapısına uygun olmalıdır.

•     Ar-Ge ve inovasyon destekleri özellikle ulusal ve uluslar arası düzeyde rekabeti amaçlayan KOBİ işletmelerine yönlendirilmelidir. Bu destekler çok farklı unsurları kapsayacak şekilde çeşitlendirilmeli ve üst limitleri yüksek tutulmalıdır. Burada mutlaka üniversite, araştırma kurumları ve meslek odaları ile işbirliği yapılmalıdır. İşletmelerin yapısı analiz edilmeden verilecek destekler genellikle kaynak israfına neden olmaktadır. Ar-Ge becerisi yüksek ve alt yapısı gelişmiş firmalarda bu destekler başarı katsayısını yükseltmektedir.

•     Uluslararası işbirliği geliştirme destekleri bilişim destekleri adı altında yapılan uygulamaların KOSGEB tarafından ne ölçüde başarılı olduğu ölçülememektedir. Zira bu desteklerde ölçüt kriterleri somut değildir ve firmalarda uzun vadeli bir uygulama söz konusudur. KOBİ‘lerde işçi ve mühendis sirkülasyonu oldukça yüksektir. Dolayısıyla insana yapılan yatırım, firma söz konusu olduğunda hızlı bir geriye dönüş yapmamaktadır. Desteklerin çeşitliliği arttıkça, denetlenmesini yapmak zorlaşmaktadır. Ayrıca kriz dönemlerinde, firmalarda darboğazların artması da destek uygulamalarını zorlaştırmaktadır. Firmalar acil finansman ihtiyacı ile bankalara başvurmakta ve kısa-orta vadeli kredi istemektedirler.

•·        KOSGEB‘in en önemli işlevlerinden biri de bir KOBİ arşivi oluşturma zorunluluğunun gündeme gelmesidir. Bu arşiv sürekli güncellenmeli ve inter-aktif olmalıdır. Zira yatırımcı bankaların KOBİ‘lere yönelik kredi uygulamalarında, firmaların yapısına ilişkin gerçek ve güncel istihbarat bilgilerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bilgiler sağlanamadığında, kredi talebi dondurulmakta veya reddedilmektedir. Özellikle kriz sürecinde (son alt aylık dönem) KOBİ kredisi uygulamalarında, firmaların mali ve teknik yeterliliği gündeme gelmiştir. KOSGEB tarafından böyle bir arşiv oluşturulduğunda, bu bilgiler belirli bir güvence ile bankaya aktarılabilir. Banka-KOBİ-KOSGEB koordinasyonu bu iletişimi sürekli kılabilir.

KOBİ‘ler, küresel krizden önemli ölçüde etkilenmiş ve özellikle finansman darboğazı içine girmişlerdir. Bu dönemde yukarıdaki gibi bir işbirliği kredisi alamayan KOBİ‘lere büyük çapta yardımcı olabilecektir. Ancak temelde en önemli nokta, KOBİ‘leri bir "Sanayileşme Politikası" içinde ele alıp istihdam odaklı, yüksek katma değerli ürün imal eden işletmeler haline getirebilmektir. Bu da planlı, öncelikli sektörleri belirlenmiş, kamu yararı esas alınmış, bölgesel kalkınmayı öngören, istihdam odaklı bir sanayileşmeden geçmektedir.

TMMOB

TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

TMMOB Kimya Mühendisleri Odası

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

TMMOB Metalurji Mühendisleri Odası

TMMOB Mimarlar Odası