V.ULUSAL UÇAK, HAVACILIK VE UZAY MÜHENDİSLİĞİ KURULTAYI GERÇEKLEŞTİRİLDİ

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Eskişehir Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

23 Mayıs 2009

TMMOB Makina Mühendisleri Odası'nın beşincisini düzenlediği Ulusal Uçak Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayı Eskişehir'de Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampusunda yapıldı. İki gün süren kurultayın açılış konuşmaları MMO Eskişehir Şube Yönetim Kurulu Başkanı Erhan KUTLU, MMO Yönetim Kurulu Başkanı Emin KORAMAZ ve Eskişehir Sanayi Odası Başkanı Savaş ÖZAYDEMİR tarafından yapıldı.

V. Ulusal Uçak Havacılık ve Uzay Mühendisliği kurultayın açılışında konuşan TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Emin Koramaz, havacılık imalat sanayinin yüksek teknolojilere dayandığını, bu alanda yapılan AR-GE çalışmalarının birçok sektöre öncülük yaptığını söyledi. Gelişmiş pek çok ülkede bu sektörün devletin öncelikli görevi olarak düşünülmesine rağmen, ülkemizde ise tersine bir sürecin işlediğini belirten Koramaz, " Ülkemizde uçak üretimi ne yazık ki Marshall yardımı ile birlikte durdurulmuştur. THK Uçak ve Motor Fabrikaları önce traktör fabrikası sonra da tekstil makineleri fabrikasına dönüştürülüp kapatılmıştır. Sonraki uçak üretiminin 'montaj sanayi' özelliği arz ettiği ve ABD'ye bağımlı bir çerçevede yürütüldüğü, önemli bir gerçeğimizdir" dedi.

TAŞIMACILIKTA DA DURUM AYNI

Havayolu taşımacılığında da durumun farklı olmadığını, ulaştırma politikalarının kısa dönemli yaklaşımlarla oluşturularak yolcu ve yük taşımacılığının karayoluna yüklendiğini, havayolu ulaşımının da bu yanlış planlamadan nasibini alarak olması gereken yere erişemediğini vurgulayan Koramaz, "Diğer yandan küreselleşme süreçleri ve tam bir teslimiyetle sürdürülen özelleştirme ve serbestleştirme uygulamalarının yarattığı tahribatlar büyümektedir. Yıllardır uygulanan dışa bağımlı politikalarla ve plansız yatırımlarla çok büyük kaynak israflarına yol açılmış; batan havayolu şirketleri ve tahsili olanaksız hale gelen krediler, ciddi bir ekonomik kayba yol açmış, hava taşımacılık sektörü büyük oranda yabancıların kontrolüne girmiştir" diye konuştu.

Küresel sermayenin ülkemiz sivil havacılığını tamamen ele geçirme çabasında olduğunu, hemen her yıl Avrupa Birliği İlerleme Raporlarına yansıtıldığı üzere, iç hatların Avrupa havayollarına açılması ve kabotaj haklarının kaldırılması yönünde Türkiye üzerinde sürekli bir baskı oluşturulduğunu hatırlatan Koramaz, şöyle konuştu:

"Taşeronlaştırma uygulamaları ile parçalanan ve bütünlüğünü yitiren ulusal kuruluşumuz THY'de da ciddi sıkıntılar yaşanmaktadır. Halka arz adı altında, THY'nin % 54,21 hissesi özelleştirilmiştir. Hisselerin % 35'inden fazlası yabancı sermaye tarafından satın alınmıştır. Özelleştirme İdaresi Başkanı, THY'nin % 70'inin yabancılara verileceğini söylemektedir. Bu haliyle, THY ulusal havacılık sektörünün çıkarlarını gözeten, bakım ve bu bağlamda mühendislik yatırımlarını planlayan bir kamu kuruluşu özelliğini yitirmiş bulunmaktadır."

MÜHENDİSLERİN DURUMU

Bütün bu gelişmelerin havacılık sektörü çalışanlarının ve sektörde görev yapan mühendislerin çalışma koşullarını daha da güçleştirdiğini hatırlatan MMO Yönetim Kurulu Başkanı Koramaz, şöyle konuştu:

"Uçak, havacılık ve uzay mühendislerinin asıl çalışma alanı olan havacılık ve uzay sektöründe az sayıda kurum faaliyet göstermektedir. Her yıl üniversitelerimizden 150'den fazla uçak, havacılık ve uzay mühendisi mezun olmaktadır. Ancak, havacılık ve uzay sektörü, halihazırda, toplam mezun sayısının en çok % 50'sine istihdam olanağı sağlayabilmekte, üyelerimiz meslek alanları dışında çalışmak zorunda kalmakta ve süreç içerisinde de mesleki anlamda körelmekte ve mesleğe yabancılaşmaktadır. Sanayi dışında meslektaşlarımızın çalışabileceği bir diğer alan olan havacılık bakım hizmetlerinde de dünya çapında bir tekelleşme yaşanmaktadır. Bu tekellerin dünyanın çeşitli bölgelerinde kurduğu büyük bakım merkezleri bulunmaktadır. Ülkemizde özelleştirme ve serbestleştirme politikalarında ısrarcı olunması durumunda bakım hizmetlerinin de yurt dışına yöneleceği açıktır."

 

Eskişehir Sanayi Odası Başkanı Savaş Özaydemir de, Eskişehir'in sanayi geçmişine bakıldığında Tayyare Bakım Atölyesi'nin varlığının görüldüğünü belirterek, "Ancak ülkemiz havacılık konusunda dışa bağımlı bir yol izlemesi ve kamu kurumlarıyla sınırlı kalması, özel sektörün uzun yıllar bu alandan uzak durmasına neden olmuştur" dedi. Özaydemir, Makine İmalat ve Metal Eşya ağırlıklı sanayilerin yöneleceği ve sektöre teknolojik bir atılım yaptıracak sektörün Havacılık ve Savunma Sanayi olduğunu vurguladı. Özaydenir ayrıca, ülke konjonktüründeki gelişmeleri de dikkate alarak 'Havacılık Sanayi' kümeleşme çalışmalarına Eskişehir'de başlandığını belirtti.

MMO Eskişehir Şube Başkanı R. Erhan Kutlu da ülkemizde uçak, havacılık ve uzay mühendisliği konusunda oldukça önemli bir birikimin ve beyin gücünün mevcut olduğunu belirterek, bunun verimli kullanılmadığını söyledi. Kutlu, "Havacılık ve uzay sanayimiz yalnızca savunma sanayi ile sınırlı tutulmadan ulusal ölçekte belirlenecek bir stratejiyle planlı olarak geliştirilmelidir. Havacılık sektörünün eğitimden üretime, tasarımdan bakıma kadar tüm bileşenleri eşgüdümlü çalışmalı ve bu çalışmalar kısa, orta ve uzun vadeli hedefler doğrultusunda planlanmalıdır" dedi.

 

 

MMO Eskişehir Şube Yönetim Kurulu Başkanımız R.Erhan KUTLU'nun V. Ulusal Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayı açılış konuşmasının tamamı ;

Değerli katılımcılar,

Hoş geldiniz yönetim kurulumuz ve şahsım adına hepinizi sevgi ve saygı ile selamlarım.

Odamızın ülke ve toplum yararları doğrultusunda, meslek ve meslektaş sorunlarından yola çıkarak bir çok konuda incelemeler, araştırmalar, çalışmalar yaparak konu ile ilgili olarak önerileri saptamak, kamuoyunu ve halkımızı bilgilendirmek, konunun ilgilisi kurum ve kuruluşlara çözüm önerilerini sunmak ve geliştirmek amacıyla düzenlediği 30 yakın etkinliklerden birisi de Ulusal Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultaylarıdır.

12 Mayıs 2001 tarihinde birincisini gerçekleştirdiğimiz Ulusal Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayları yolculuğumuzda, bugün siz değerli katılımcıların desteği ve katılımı ile beşincisini hep birlikte gerçekleştirmek için toplanmış bulunmaktayız.

Bu kurultayın düzenlenmesindeki en büyük amacımız, uçak, havacılık ve uzay mühendislerinin sorunlarını gündeme getirerek, tartışılması, çözüm önerileri oluşturulması yanı sıra, bu sektörün özellikle kentimizde bulunan alt yapısının değerlendirilmesi, kentimizin cazibe merkezi haline getirilmesi, yatırımların artırılmasının önünün açılması, üyelerimize yeni iş olanakları yaratılmasıdır.

Değerli Arkadaşlar,

Geride bıraktığımız dört kurultayda; uçak, havacılık ve uzay mühendislerinin eğitimleri, mesleki sorunları, istihdam durumları konuşulmuş ve tartışılmış, mesleki gelişimin sağlanması amacıyla çözüm önerileri oluşturulmaya çalışılmıştır. Ülkemizde havacılık ve savunma sanayisinin geliştirilmesi doğrultusunda, bu sektörde rol alan aktörlerin ve devletin ilgili kurumlarının üzerine düşen görev ve sorumluluklar hakkında çıkarsamalar ve yönlendirmeler yapılmıştır. Sektördeki araştırma-geliştirme, üretim ve bakım faaliyetlerinde oluşan gelişmeler irdelenmiş, bu faaliyetlerin mümkün olduğunca ulusal imkânlarla gerçekleştirilmesi ve arttırılması için çözüm önerileri oluşturulmuştur. Havacılık sektöründe yurtiçi üretim kapasitesinin geliştirilmesini, kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını, teknoloji geliştirme yeteneğinin arttırılmasını ve dışa bağımlılığın azaltılmasını sağlayacak ulusal bilim, teknoloji ve sanayi politikalarının oluşturulmasına yönelik öneriler saptanmış ve sunulmuştur.

2007 yılında yapılan IV. Ulusal Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayında; özellikle ülkemizin ulaştırma politikalarının oluşturulması üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda, bugüne kadar yolcu ve yük taşımacılığında havayolunun payının arttırılmasına yönelik yeterli girişimin olmadığı ancak, dünyada ve ülkemizde 2010'lu yıllarda havayolu taşımacılığında artış yaşanacağı, buna paralel olarak ortaya çıkacak uçak ihtiyacının uçak bakım ve onarım faaliyetlerinde artışa neden olacağı değerlendirilmiştir. Bu nedenle bu konuda duyulacak kalifiye eleman ihtiyacının karşılanabilmesi için eğitim politikası oluşturulması konusuna dikkat çekilmiştir.

Ayrıca havacılık sanayinde nitelikli işgücünün, maddi kaynakların ve birtakım test ve laboratuar imkânlarının daha verimli kullanılması amacıyla kümelenme bölgelerinin oluşturulması konusunda yapılan çalışmalar gündeme getirilmiştir. Bu amaçla havacılık konusunda altyapısı olan bölgelere yatırım yapılmasının önemi vurgulanmıştır. Yaşadığımız kent Eskişehir örneği üzerinde durularak, kentimizin havacılık sektöründeki mevcut tesisleri, yetişmiş insan gücü ve konumu itibari ile havacılık sanayi yatırımlarına uygun olduğu ve kümelenme yaklaşımının başarıyla uygulanabileceği sonucuna varılmıştır.

Önceki kurultayda gündeme getirdiğimiz bir diğer konu da kentimizde havayolu taşımacılığının etkin bir şekilde yapılamıyor olmasıydı. Bu konuda, kentimizdeki mevcut havaalanının uluslar arası havayolu taşımacılığının daha etkin yapılabilmesi ve büyük gövdeli uçakların emniyetli bir şekilde iniş/kalkış yapılabilmesi için genişletilmesi ve uzatılması konusunda yapılması gerekenler tartışılmıştır.

Değerli Katılımcılar,

Ülkemizde uçak, havacılık ve uzay mühendisliği konusunda oldukça önemli bir birikim ve beyin gücü mevcuttur. Ancak bunun verimli kullanılmadığı hepimizce bilinmektedir. Bu durumda bize düşen görev bu potansiyelin işlerliğe geçirilmesi, çözüm önerileri oluşturmak ve yetkililere sunmaktır.

Ayrıca ülkemiz kaynaklarının, ister askeri, ister sivil olsun, verimli kullanılması bakımından kurumlar arası eşgüdüm mutlaka sağlanmalı, değişik kurumların benzer alanlarda faaliyet göstermeleri sonucu atıl yatırım oluşumları engellenmelidir. Havacılık ve uzay sanayimiz yalnızca savunma sanayi ile sınırlı tutulmadan ulusal ölçekte belirlenecek bir stratejiyle planlı olarak geliştirilmelidir. Havacılık sektörünün eğitimden üretime, tasarımdan bakıma kadar tüm bileşenleri eşgüdümlü çalışmalı ve bu çalışmalar kısa, orta ve uzun vadeli hedefler doğrultusunda planlanmalıdır.

Bugün ve yarın gerçekleştireceğimiz V. Ulusal Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayında, uçak, havacılık ve uzay sanayisinin teknolojik yeterlilik düzeyi ve sektörün gelişmesine yönelik öneriler tartışılacak, bu konularda ülkemizin ulusal politikalarına ışık tutulmaya çalışılacaktır. Ayrıca sektördeki mühendislerin iş yaşamı ile küresel ekonomik krizin sektöre ve çalışanlara etkileri de değerlendirilecektir.

Bu amaç doğrultusunda kurultay kapsamında "Ülkemizde Havacılık ve Uzay Sektörünün Gelişmesine Yönelik Öneriler" ve "Ülkemizin Uçak, Havacılık ve Uzay Sanayindeki Teknolojik Yeterlilik Düzeyinin Değerlendirilmesi" konularında toplam altı oturum yapılacaktır. Dünyada ve ülkemizde küresel krizin yaşandığı ortamda, "Mühendisler, İş Yaşamı ve Kriz" konulu panelde, sektör temsilcisi sendikalar, dernek temsilcileri ve değerli bilim insanlarının katılımı ile tartışacağız.

Değerli Katılımcılar,

Kentimizdeki sanayi yapısında hızlı bir değişim yaşıyoruz, yüksek teknolojileri kullanma anlayışının yaygınlaştırılma çalışmaları, ileri teknoloji uygulayan firmaların gittikçe artması, umut verici ve sevindiricidir. Kentimiz 2 Üniversitesi, modern Organize Sanayi Bölgesi, Uluslar arası, Ulusal norm ve standartlarda üretim yapan markalaşmış, yüksek teknoloji üreten bir çok firması, nitelikli ve kaliteli iş gücü ile önemli bir alt yapısı bulunmaktadır.Makine Metal Eşya, Gıda, Toprak ve Seramik, Hazır Giyim, Uçak ve Lokomotif Motoru üretimlerinde Ulusal ölçekte önemli yeri bulunmaktadır.Bölgeler arası karayolu ve demiryolu kesişme noktası, askeri ve sivil havaalanları ile ulaşım olanakları ile üstünlükleri olan bir kenttir.

İleri teknoloji uygulayarak üretim ve bakım hizmetleri yapan uçak sanayinin alt yapısı da kentimizde bulunmaktadır. Bu sektörün yapısının geliştirilmesi kentimizdeki sanayimize büyük katkılar sağlayacağı için büyük önem taşımaktadır.Şubemiz, Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana Havacılıkta önemli bir yeri olan kentimizin Havacılık Merkezi olmasına yönelik çalışmalarını yıllardır yürütmeye çalışmaktadır.ESO da Uçak sanayinin gelişmesi ve yerleşmesi için büyük bir gayret ve çalışma içindedir.Bu çalışmaların siyasi irade tarafından da desteklenmesi, özendirilmesi ve hayata geçirilmesine yardımcı olması gereği vardır.Bu sektörün gelişmesi, kentimizdeki bir çok KOBİ'nin değişimine, sorunların aşılmasına, yenilenmesine ve gelişmesine katkıda bulunacağı gibi, kentimize değişik sektörlerde de katma değer yaratarak yaşam seviyesini yükselmesinde önemli unsur olacağına inanıyoruz.

Bu kurultayın kentimizde yapılmasının Kentimizdeki havacılık sektörüne kazanç ve katkı sağlayacağını, kentimizin bir Havacılık Kenti olduğu olgusunu bir kez daha kamuoyunda gündeme getirmesi açısından önemli olduğuna inanıyoruz.Ancak ne yazık ki kentimizdeki sektör temsilcileri ile, merkezi ve yerel yöneticilerimizin bu durumu kavrayamadığını, gelişmeleri değerlendiremediğini üzülerek ifade etmek zorundayım.

Değerli Katılımcılar

Bu kongremizin düzenlenmesinde emeği geçen, düzenleme, yürütme, danışmanlar kurullarına, panellerimize ve kurultayımızda bildiri sunan değerli bilim insanlarına, kamu ve sektör yetkililerine, kongre sekreterimize, şube çalışanlarımıza, bize destek veren tüm kurum ve kuruluşlara, bu kongrenin yapılmasında bizi yüreklendiren her konuda destek veren sayın oda yönetim kurulu başkanımız Emin KORAMAZ'ın şahsında MMO merkez yönetim kurulumuza, katılımlarınız için sizlere şube yönetim kurulumuz adına teşekkür eder, kurultayımızın meslektaşlarımıza, Ülkemize, yaşadığımız bu kente yeni açılımlar ve kazanımlar getirmesi dileği ile hepinize saygılar sunarım. 22.05.2009

 

 

R.Erhan KUTLU

Makina Mühendisleri Odası

Eskişehir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı

 

 

Kurultay hakkında ayrıntılı bilgi için lütfen tıklayınız.