Tüm sorumluluk site yöneticilerinde

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Bursa Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

31 Ekim 2011

2008 yılında yürürlüğe giren yasa gereği 2012 yılından itibaren asansörlerin yılda bir kez akredite olmuş uzman kuruluşlar tarafından denetlenmesi zorunlu oluyor. Yasa, valilikleri, yerel yönetimleri ve vatandaşları muhatap alırken, tüm sorumluluğu ise apartman ve site yöneticilerinin üstüne yıkıyor. Yıllık denetimini yaptırmadan oluşan asansör kazasında apartman yöneticisi hukuki ve idari açıdan yüzde yüz sorumlu tutuluyor!

MMO Bursa Şubesi Başkanı İbrahim Mart, "Ehliyetsiz kullanılan tek toplu taşıma aracı asansördür. 7`den 70`e herkesin ehliyetsiz olarak kullandığı asansörlerin güvenli olması şart! Geçen yıl asansör kazalarında 5 kişi öldü, çok sayıda vatandaşımız ise yaralandı" dedi.

MMO Bursa Şubesi asansör komisyonu Üyesi Yavuz Güçlü ise "Bursa`daki elektrikli asansörlerin yüzde 98'i, hidrolik asansörlerin ise yüzde 78'i çok sorunlu durumda" diye konuştu.

Gemlik Belediyesi ve TMMOB Makina Mühendisleri Odası`nın  (MMO) Kültür Merkezi`nde ortaklaşa düzenlediği Asansörlerde Denetim konulu bilgilendirme toplantısı gerçekleşti. MMO Bursa Şubesi Başkanı İbrahim Mart`ın yanı sıra Gemlik Belediye Başkan Yardımcısı Muharrem Sarı`nın ve çok sayıda apartman ve site yöneticinin hazır bulunduğu toplantıda bilgilendirme ise, Yavuz Güçlü ve Aycan Albayrak tarafından gerçekleştirildi. Toplantının açılış konuşmasını yapan Başkan İbrahim Mart, MMO`nun toplum yararına çalışan bir meslek örgütü olduğunu, eğitim ve denetim kurumu olarak asansör ve İşçe sağlığı güvenliği konusunda denetimler gerçekleştirdiğini bildirdi.

YILDA 5 KİŞİ ÖLÜYOR

Asansörlerle ilgili yeterli kayıtların olmadığını belirten Başkan Mart, özellikle asansör kazalarının kayıt altına alınmadığına dikkat çekti. Asansörlerde yeterli bakımın ve denetimin yapılmaması nedeniyle 1 yılda 5 ölümlü kazanın gerçekleştiği konusunda uyaran Başkan Mart, 7`den 70`e herkesin ehliyetsiz kullandığı tek ulaşım aracı olduğunun altını çizdi. Asansörlerin güvenli olması gerektiğini, hükümetin de bunun farkında olduğunu ve 2008 yılında Resmi Gazete`de yayımlanan yönetmelik gereği denetimlerini 2012 yılından itibaren zorunlu kıldığını bildirdi. Aradaki 3 yılı ise valiliklere, vatandaşlara ve belediyelere uyum süreci olarak tanıdığını aktaran Başkan Mart, "2012 yılından itibaren belediyelerin yılda bir kez denetim yapmaları zorunlu. Yine yasa, denetimlerin akredite olmuş uzman kurumlar tarafından yapılabileceğini öngörüyor.  TMMOB MMO ve Elektrik Mühendisleri (EMO) bünyesinde Asansör Kontrol Merkezi kuruldu, akabinde illerdeki şubelere de yansıtıldı.  Makina Mühendisleri ve Elektrik Mühendisleri (EMO) bünyesinde mühendislerin yetkilendirme ve denetim eğitimleri verildi, akredite olarak belgelendi" dedi.

KAZADA YÖNETİCİLER SORUMLU

Bursa`da 10 bin asansörün olduğunun altını çizen Başkan Mart, kaçak yapılardakilerin de buna dahil olduğunu bildirdi. MMO ve EMO olarak 10 bin asansörü 1 yılda denetleyebilecek yapıda olduklarını bildiren Başkan Mart, bunun için Belediyelerle protokol imzalanması gerektiğini belirtti. Ayrıca halen asansörlerinin denetlenmesini isteyenlerin doğrudan başvurabileceklerini de belirten Başkan Mart, belediyelerin denetim konusunda yeterli hazırlık yapmadıklarını ve pek de hevesli olmadıklarını ifade etti.  2012 yılından itibaren her türlü sorumluluk, hukuki ve idari ceza uygulamasının muhatabının apartman ve site yöneticileri olduğunu anımsatan Başkan Mart "Kaza durumunda doğrudan site yöneticisi hem hukuki hem de idari sorumlu olacak" diyerek uyarısını yineledi.
27058 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan yönetmeliği hakkında bilgi veren Yavuz Güçlü, 2012`den itibaren site yöneticilerinin akredite olmuş A tipi kurumlara denetim yaptırmak zor unda olduklarını belirtti.  Denetimlerin  yükümlülüğünün yasa olarak Belediyelere ve Valiliklere  verilmesine karşın, sorumluluğun ise doğrudan site yöneticisine verildiğini anlatan Yavuz Güçlü, "Denetimi gerçekleşmeyen asansörde meydana gelecek kazada site yöneticisi yüzde 100 sorumlu oluyor. Eğer aylık bakım sözleşmesi varsa, bakımı yapan firma ile ortaklaşa  suçlu kabul ediliyor" dedi.

CE VE ISO BELGESİ İSTEYİN!

Asansör bakımlarının ayda bir yapılmasına yönelik anlaşmalarda ise site yöneticilerinin mutlaka CE ve ISO belgelerini istemeleri gerektiğini belirten Güçlü "Bunları görmeden kesinlikle sözleşme yapmayın. Denetimi yaptırdınız, bakımları da, her türlü belgeleri de sakladınız. Yine de kaza oldu. Bu durumda kullanıcı hatası olup olmadığını adil makamlar karar verecektir. Ancak yöneticinin eli burada güçlü olurken, .denetim yapılmamışsa, doğrudan suçlu yönetici olacaktır" diye konuştu. Yavuz Güçlü "Elektrikli Asansörlerin yüzde 91`i, hidrolik asansörlerin ise yüzde 78`i kullanılamaz durumda. Bizler asansörleri güvenli kılmak zorundayız. Bizi taşıyorlar, hem de dikine!" dedi.

KIRMIZI, MAVİ, YEŞİL ETİKETLER

Toplantıda söz alan Aycan Albayrak ise, denetim sisteminin nasıl çalıştığına yönelik bilgi verdi. Site yöneticisinin önce bağlı bulunduğu belediyeye ya da EMO ve MMO`ya dilekçe ile başvurması gerektiğini, başvurudan sonra iki gün içerisinde denetime gidildiğini belirten Albayrak, denetim sonrasında sistem çok sorunluysa, kırmızı, düzeltilebilecek ufak tefek sorunlar varsa mavi, sorun yoksa kırmızı etiket yapıştırdıklarını bildirdi. Kırmızı etiket yapıştırılan asansörlerin büyük risk taşıdığını belirten Albayrak, eğer bu durumdaki bir asansörün kullanımında kaza olursa site yöneticisinin yüzde 100 sorumlu olacağını belirtti. Hiç kimseye "asansörü kapatın" demediklerini, sadece bir durum tespiti yaparak eksiklikleri bir rapor halinde sunduklarını belirten Albayrak, eksikliklerin tamamlanmasından sonra yeni bir denetim daha gerektiğini, üç ay içerisinde gerçekleşecek bu denetimin ise ücretsiz olduğunu söyledi.

YÖNETİCİLER KENDİNİ RİSKE ATMASIN!

Kendisine yöneltilen bir soru üzerine yıllık asansör başına denetim ücretinin 185 lira olduğunu belirten Albayrak, yöneticilere asansör bakımlarını yetkili servislere yaptırmalarını ve denetim sırasında asansör firmasından da bir yetkilinin hazır bulunmasını önerdi.  Son yönetmeliklere göre asansörlerde 5 emniyet devresi, tampon kilit, pano kartı, regülatör, elektrikli aksamlar dahil olmak üzere CE belgeli olması gerektiğini belirten Yavuz Güçlü ise, gerektiğinde MMO`dan bu konuda ücretsiz danışma alabileceklerini bildirdi. MMO ve EMO denetimlerinin aynı zamanda aylık asansör bakımlarının gerektiği gibi yapılıp yapılmadığını da ortaya koyacağını bildiren güçlü, asansör standartlarının çok yeni olmasına karşın, 30 yıl öncesinin maşalı kondaktörle çalışan asansörlerin olduğunu anımsatarak yöneticilere "Para toplayamıyorsanız, eksiklikleri gideremiyorsanız, asansörü yenileyemiyorsanız, herkesin hayatını tehlikeye atmayın, kapatın. " öneris inde bulundu.