BENZİN (OTTO) MOTORUNDA KISMİ YÜKTE YAKIT TÜKETİMİNİ AZALTMAYA YÖNELİK BİR YÖNTEM: FAKİR KARIŞIMLI KADEMELİ DOLGULU MOTOR

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.

Özet

ÖZET

Karışımın fakirleştirilmesinin kısmi yüklerdeki motor veriminde etkili olduğu bilinmektedir. Kademeli dolgulu motorlar kendi içlerinde, karışımın silindir dışında hazırlandığı ve karışımın silindir içinde hazırlandığı tipte olmak üzere iki sınıfa ayrılırlar. Kademeli dolgulu fakir karışımlı motorlarla ilgili çalışmalar bu yüzyılın başında başlamıştır. Egzoz gazı emisyonlarına getirilen sınırlamaların ancak üç yollu katalizatör teknolojisi ile karşılanabilmesi ve fakir karışımlı motorların üç yollu katalizatör kullanımına uygun olmaması nedeniyle fakir karışımlı motor çalışmalarına bir süre ara verilmiştir. Çok supaplı motorların yaygınlaşmasıyla kademeli dolgu ile ilgili çalışmalar tekrar başlamış ve egzoz emisyonlarıyla ilgili sınırlar fakir karışımlı motorlar ile tekrar sağlanabilmiştir. Daha sonra da-Nox katalizatörünün icadıyla yoğunlaşan çalışmalar sonucu birinci tip fakir karışımlı motorlarla kısmi yüklerde yakıt tüketiminde % 5-13 oranında, Mitsubishi‘nin ikinci tip fakir karışımlı motorlarında ise % 35 oranında azalmalar sağlanabilmiştir.

SUMMARY

It is well known that lean burn operation increases engine efficiency in partial load conditions. In stratified lean burn engines mixture can either be prepared in the intake manifold or in thi cylinder chamber. Studies on stratified lean burn engines started in the beginning of this century. Because of the strict emission regulations. İt has become necessary to use three way catalytic converters, since these converters are not efficient in lean burn conditions. For this reason, the studies on lean burn engines were interrupted. After the development of multi valve engines and muti valve technology, the studies on lean burn stratified engines regained importance. After the invention of the de- Nox catalysts, significant improvements were made in this field, especially by Mitsubishi. Today, it is possible to decrease fuel consumption nearly % 10 to % 35 using lean burn stratified engines on partical load conditions.

Yazarlar: 
Dr. Osman Akın KUTLAR , Dr. Hikmet ARSLAN , Arş.Gör. Alper Tolga ÇALIK