''ELEKTRİKLİ BİSİKLET ve SCOOTERLARA DİKKAT''

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Konya Şubesi

ELEKTRİKLİ BİSİKLET ve SCOOTERLARA DİKKAT”

Konya motosiklet, bisiklet ve son zamanlarda scooterların  en yoğun bulunduğu ve en yoğun kullanıldığı iller arasındadır. Özellikle tüm Dünyada Etkisini gösteren Covid - 19 salgını nedeniyle sosyal mesafenin en iyi korunacağı ulaşım aracı olan motosiklet, bisiklet ve scooterların kullanımının arttığını görmekteyiz.

Gelişen teknoloji ve yaşam şartları göz önünde bulundurulduğunda motosiklet, bisikletler ve scooterların  kullanım özellikleri ve çeşitleri artmıştır. Özellikle elektrik enerjisinin kullanıldığı elektrikli bisikletler ve scooterlar , günümüzde en çok tercih edilen ve trafikte sıkça karşılaştığımız araçlar içerisinde yer almaya başlamıştır. Elektrikli bisikletler ve scooter, azami sürekli gücü 0,25 KW ’ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaşan araçlardır. Elektrikli bisikletlerin ve scooterların çokça tercih edilmesinin en önemli sebepleri; kullanımının pratik olması ve kullanım maliyetlerinin düşük olmasıdır.

Evden işe gitmek, okula gitmek, parklarda gezinti yapmak gibi ulaşımla ilgili birçok ihtiyacımızın karşılanmasında yaygın olarak kullandığımız elektrikli bisikletlerle ilgili bazı sorular bu araçları satın almak isteyenleri düşündürmektedir. Bu araçların performanslarının nasıl olduğu, şarj edilmiş bir aküyle kaç kilometre yol yapabildiği, yokuşu çıkıp çıkamadığı, ehliyet ve ruhsata gerek olup olmadığı merak edilen başlıca sorulardır. Elektrikli bisikletlerin performansları akü gücüne göre değişmekte, akü büyüklüğüne bağlı olarak 80-100 km. arasında yol gidebilmektedirler. Türkiye’de satılan elektrikli bisikletlerin ortalama hızları saatte 25 km/saat dir.

25kw (250v) a kadar bisiklet, 0,26 KW (250v) ile 4 KW (4000v) arası motorlu bisiklet, 4 KW üzerinin ise motosiklet sınıfına dâhildir. 0,26 KW ve üzeri elektrikli bisikletlerde tescil ettirme ve sürücü belgesi zorunluluğu bulunmaktadır. Ancak 25 Kw (250v) a kadar tescil zorunluluğu ve ehliyet zorunluluğu yoktur.

Her geçen gün sokaklarda daha fazla denk gelmeye başladığımız elektrikli scooterlar ise taşınabilir özellikleri, şehir içi kullanım için yeterli mesafe sağlayan pilleri ve ideal hız limitlileriyle kullanıcılarına çok önemli avantajlar sağlamaktadır. 

Ülkemizde 3 milyonu aşkın vatandaşımızın kullanmakta olduğu scootarlarla ilgili ulaştırma ve altyapı bakanlığımız tarafından kullanıcı yaş sınırının belirlenmesi, kullanım ve güvenlik aksesuarlarında zorunluluk getirilmesi, hız sınırlarının ve şehir içi kullanım güzergahlarının belirlenmesi gibi birçok konuda düzenleme yapılarak yönetmelik yayınlanacağı bilinmektedir.  

Vatandaşlarımızın şehir içi kullanımında önemli kolaylıklar sağlayan elektrikli scooterlara ilgisi gün geçtikçe artmaktadır. Özellikle belediyeler Alternatif ulaşım aracı olan scooterlara kayıtsız kalmayarak vatandaşlarımızın hizmetine sunmuştur. Bu nedenle olası kazaların önüne geçilmesi, kayıt altında tutulması gibi verilerin tutulması  amacıyla bazı belediyeler UKOME kararıyla scooter’ların kullanım esaslarını belirlemiştir. Bu kararları özetleyecek olursak; 15 yaşını doldurmayanların bu hizmetten yararlanmaması, azami hız sınırının 25 kilometre olması, kaldırımlarda kullanılmaması gibi sıralayabiliriz.

Diğer araçların sebep olduğu kazaların yanında, trafikte seyreden bisikletlerin ve scooterların kullanımından kaynaklı birçok kazayla da maalesef karşılaşmaktayız. Sessiz çalışan bu araçların yaya yollarında kullanımı kaza oranlarını oldukça artırmaktadır.  Hızlı olması ve sessiz çalışmasından dolayı yayalarımız tarafından fark edilemeyen bu araçların kullanımında dikkat edilmesi gereken hususları sıralayacak olursak;

  • Şehirlerarası yollar ve azami hız sınırı 50 km/saat üzerinde olan karayollarında da kullanılmaması
  • Birden fazla kişinin scooter'ı aynı anda kullanmaması,
  • Kişisel eşya harici, eşya taşınmaması
  • Yayaları ve dezavantajlı grupları (engelli/yaşlı) tehlikeye sokmayacak şekilde kullanılması
  • Bisiklet yolu kullanılmalı, bisiklet yolu olmayan yerlerde şağ şerit kullanılmalı

Şeklinde sıralayabiliriz.

Sürücülerimizin elektrikli bisikletleri ve scooterları trafik kurallarına göre kullanmalarının, yüksek KW ‘lı araçları tercih etmemelerinin, özellikle yaya yolu ve park gibi yayalarımızın yoğun olduğu yerlerde bu araçları kullanmamalarının içerisinde bulunduğumuz bu günlerde insanımızın sağlığı adına oldukça önemli bir husus olduğunu düşünmekteyiz.

Saygılarımla.

 

                                                                                                     Dr. Aziz HAKAN ALTUN

                                                                                                                 Başkan